خواب نامناسب می تواند HbA1c را در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش دهد

21  ژوئن 2017 - یک مطالعه جدید نشان داده است که جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 که دارای عادات خواب ضعیفی هستند ممکن است در معرض خطر افزایش HbA1c قرار گیرند.این مطالعه توسط محققان آلمانی به منظور بررسی تاثیر اختلال در خواب بر کنترل گلیسمیک در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 انجام گردید.

بیش از 190 جوان با میانگین سنی 16.5 سال در این تحقیق شرکت داشتند، متوسط  مقدار HbA1c  آنها در ابتدای تحقیق 64 میلی مول در مول (8.4 درصد) بود.

از افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند خواسته شد تا میزان خواب خود و کیفیت آن را گزارش دهند. محققان در مورد جت لگ اجتماعی که معیاری برای اختلال خواب است که نوعی ناهماهنگی با ریتم شبانه روزی( زمانی که ساعت زیستی بدن و برنامه های خواب با هم مطابقت نداشته باشند) است، بعنوان نشانگرهای بهداشتی از افراد شرکت کننده سوالاتی پرسیدند.

سپس محققان به بررسی ارتباط بین خواب و کنترل گلایسمیک، بر اساس سطح HbA1c تعیین شده در ابتدای مطالعه پرداختند.

نتایج این مطالعه نشان داد که کیفیت خواب ضعیف با افزایش HbA1c در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 همراه است و ناهماهنگی بیشتر با ریتم سیرکادین(ریتم شبانه روزی بدن) با افزایش نیاز به انسولین همراه می باشد.

این ارتباط در پسران و همچنین کودکانی که قبلا از کشورهای خود به این کشور مهاجرت کرده بودند، کمی قوی تر بود. محققان همچنین مشاهده کردند که جت لگ اجتماعی به طور قابل توجهی با میزان نیاز به انسولین ارتباط دارد. با این حال، مدت زمان خوابیدن باHbA1c ارتباطی نداشت.

محققان افزودند: اگر نتایج این مطالعه تکرار شود، بیانگر ارتباط بالینی عادات خواب در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 با کنترل گلایسمیک خواهد بود.

تحقیقات قبلی اهمیت کنترل خوب HbA1c در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را برجسته کرده است. تصور می شود که تنها بهبود خواب به میزان یک درصد می تواند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، نوروپاتی و  بیماری کلیوی را به یک چهارم کاهش دهد.این مطالعه به صورت آنلاین در مجلهPediatric منتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/poor-sleep-could-raise-hba1c-levels-in-teenagers-with-type-1-diabetes-93508284.html